Az élet egy libajáték - kezdi egyik versét Johann Wolfgang Goethe, amiben a libajáték az élet allegóriája. A csavar a dologban, hogy ennek az ellenkezője is igaz, hiszen a modern formájában a 16. század végén kialakult táblajáték felépítése éppen az emberi életet szimbolizálja. Ha a történet további lehetséges szálait is fel akarjuk fejteni, akkor ötezer évet kell visszamennünk, hogy Egyiptomban ráleljünk az esetleges gyökerekre.
A libajáték eredetét kutatva az ókori Egyiptomig jutunk, ahol már i.e. 3000 körül is játszották a mehen nevű játékot, aminek a kör alakú játéktábláján spirális szalagban sorakoztak a játékmezők, nevét pedig a mítikus kígyóistenről Mehenről kapta. Mások szerint a kínai Shing Kunt t'o (A mandarin előmenetele) lehet a játék őse.
mehen játék Abüdoszból (i.e. 3000)
A játék modern felbukkanásában több tényező is szerepet játszhatott. Számos tudós érkezett a reneszánsz Firenzébe, Lorenzo Medici udvarába Konstantinápoly 1453-as elfoglalásakor, elképzelhető, hogy ez keleti impulzus is segített a játék kialakulásában. Emellett egyesek szerint a kabbala is szerepet játszhatott a kialakulásban, aminek szintén voltak itáliai kedvelői, mint például Marsilio Ficino és Pico della Mirandola. Ficino szerint a kabbala egyik fontos száma a 63, amely sorsdöntő év (klimakterikus év) az ember életében, a libajáték eredeti változatán éppen ennyi mező található a táblán. Később a 63-as számhoz fűződő hiedelmekről Sir Thomas Browne is ír a 1646-ban kiadott Pseudodoxia Epidemica (Járványos tévedések) 4. könyvének 12. fejezetében, ami a klimakterikus évről szól.
A libajáték egyesek szerint már 1471-ben német földön megjelent, írásos bizonyíték a létezésére viszont csak 1580-ból van, amikor is I. Ferenc toszkán nagyherceg küldött egy játékot II. Fülöp spanyol királynak ezzel a megjelöléssel: Nuovo e molto dilettevole giuoco dell'oca (új és nagyon elbűvölő libajáték). Az udvar nagy örömmel fogadta az új szórakozási módot, és hamar elterjedt a játék a korabeli Európában is.
Néhány kutató szerint a sikerben nagy szerepe volt a játék kicsit ezoterikus jellegének, vagyis, hogy az tulajdonképpen az életet szimbolizálja: Angliában már 1597-ben regisztrálták a játékot a Stationer's Registerben (Papír- és Könyvkereskedők jegyzéke), Franciaországban 1600 körül már ismerték, a német-római birodalomban 1614-ban említik először, Németalföldön 1640 körül tűnt fel.
Ami a játék elnevezését illeti, egyesek szerint köze lehet a világtojás koncepciójához: az egyiptomi ősi hitvilágban a világtojást, amiben Ré volt, egy liba tojta. Emellett viszont a szerencse jelképe is volt a madár, főként annak okán, hogy a capitóliumi Juno templom libái riasztották a rómaiakat, amikor a kelták meg akarták támadni a várost, a legvalószínűbb, hogy innen ered a név. A játék formája a spirál a változás, a fejlődés, az előrehaladás jelképe, ilyenként jól megfeleltethető az emberi életnek is: megszületünk és megöregszünk, folyton változunk.
A játék célja a 63-as mező mielőbbi elérése. A játék menete, mint korábban említettük, tulajdonképpen az élet allegóriája, a spirálisan elhelyezkedő mezők között több különleges funkcióval bíró is található, . Amelyiken liba látható, aki ilyen mezőre lép, még egyszer léphet a dobásának megfelelően, ezek a mezők jelképezik a szerencsét az életben, akárcsak a két kocka, amivel a játékot játsszák. A többi különleges mező az emberi élet különlegesebb pontjaihoz kötődnek:
mező |
szimbólum |
jelentés |
jelkép |
6 |
híd |
ugorj a 12-es mezőre |
gyerekkor |
19 |
fogadó |
kimaradsz a dobásból (2 vagy 3 kör) |
ifjúkori mulatozások |
31 |
kút |
kimaradsz a dobásból (2 kör vagy amíg más rá nem lép a mezőre) |
az élet forrása vagy a bölcsesség kútja |
42 |
labirintus |
eltévedtél, menj vissza a 30-as mezőre |
az élet útvesztője, a helyes irány megtalálása |
52 |
börtön |
(2 kör vagy amíg más rá nem lép a mezőre) |
az öregség mint börtön |
58 |
halálfej |
térj vissza az első mezőre |
a halálból való visszatérés lehetősége, újjászületés |
Aki az első dobással kilencet dob, az 6+3 esetén a 26, 4+5 esetén egyből az 53-as mezőre léphet.
A játék kapcsán hamar felfedezték, hogy kiválóan alkalmas tanítási célokra is, akárcsak a játékkártya, amiről korábban már volt szó itt a Csodakamra oldalán. A tanítás mellett persze akár propagandára is alkalmas volt , így az eredeti szabályok mellett számos változat keletkezett, az aktuális kor divatjának is megfelelően, különböző témákban, mint az a képeken látható majd.
A játék egyik változata annyira az életről szól, hogy még a címe is az: Az emberi élet új játéka (Le Nouveau Jeu de La Vie Humaine), melyet Jean-Baptiste Crépy adott ki az 1770-es években, és amelynek az utolsó mezőjén az a Voltaire látható, aki 1755-ben így reagált a lisszaboni földrengésre: "micsoda egy hazárdjáték az emberi élet játéka". A formátumot hamar átvették Angliában is, ahol 1790-ben John Wallis és Elizabeth Newbery adták ki azonos címmel (The New Game of Human Life)
Az emberi élet új játéka, francia változat (1770-es évek)
az angol változat 1790-ből
A továbbiakban a libajátékok széles változatából látható egy válogatás a kezdetektől a 19. század közepéig.
klasszikus libajáték Itáliából,1580-as évek
Gargano-Lucchino féle változat, 1588
holland libajáték, 1625-40
Carlo Coriolani féle libajáték, 1640
libajáték a szerelem jegyében, 1640
libajáték a bűnök és erények témájában, 1640
libajáték Franciaország tartományaival, 1659
Estienne Vouillemont és Pierre Séguier, a szférák játéka vagy másnéven Tycho Brache univerzumának játéka (1661-71)
libajáték a holland történelemről, 1701-88
libajáték Európa térképével, 1768
libajáték a római történelemről, 1773
világtérképes libajáték, 1780
"királyi libajáték a görögök nyomán", a klasszicizmus szellemében (1780)
A francia forradalom játéka a libajáték nyomán (1789-91)
Európai utazás, libajáték európai városokkal (1810-15)
libajáték a görög történelemmel, 1815
A sorozási játék, 1860
_____________
Csodakamra a Facebookon és a Tumblren is!
Források:
https://en.wikipedia.org/wiki/Game_of_the_Goose
https://en.wikipedia.org/wiki/Mehen_(game)
http://classes.bnf.fr/candide/albums/jeu/
https://en.wikipedia.org/wiki/Climacteric_year
http://penelope.uchicago.edu/pseudodoxia/pseudo412.html
https://en.wikipedia.org/wiki/World_egg
http://www.branchcollective.org/?ps_articles=christopher-rovee-the-new-game-of-human-life-1790
http://www.napkut.hu/naput_2002/2002_04/044.htm
http://www.deutschestextarchiv.de/book/view/goethe_divan_1819?p=82
Képek:
http://www.metmuseum.org/art/collection/search/202612 -1550-1600
http://www.giochidelloca.it/cronologia/images/ciompi.jpg - 1550-90
http://www.giochidelloca.it/cronologia/images/diletevole.jpg - 1580c
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=2343 - 1625-40
http://www.giochidelloca.it/images/c/cupidon1240a.jpg - 1640
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=673 - 1640
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=2406 - 1659
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=199 - 1661
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8491377f.r=jeu%20de%20l%27oie?rk=150215;2 – 1661-71
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6944922w.r=jeu%20de%20l%27oie?rk=64378;0 – 1701-1788
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1326 - 1750
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1310 - 1768
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1328 - 1773
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1046 - 1780
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1214 - 1780
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6943964x.r=jeu%20de%20l%27oie?rk=171674;4 – 1789-91
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=109 - 1790
http://www.branchcollective.org/wp-content/uploads/2015/03/FIGURE_6_sm.jpg - 1790
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=1197 - 1810-15
http://www.giochidelloca.it/scheda.php?id=2293 - 1815
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b6938343z.r=jeu%20de%20l%27oie?rk=107296;4 - 1860