Az angyaloknak nincs szárnya. Sőt a keresztény teológiai szerint igazból testük sincsen. Ha azonban végigtekintjük az angyalábrázolások évezredes történetét, leginkább az tűnik fel hogy nagyon is van szárnyuk. Mi hát az igazság? Ha erre a kérdésre nem is kapunk választ a következőkben, arra igen, hogy kerül a szárny az angyalra.
a firenzei Szent János-keresztelőkápolna kupolája mozaikokkal (XIII. század)
Ha a Bibliánál kezdjük a kutakodást, akkor az ott olvasottak alapján megkülönböztethetjük a szeráfokat (Iz 6,1-7) és a kerubokat (pl. Ter 3,24 vagy Ez 10, 1-17), valamint a főangyalt (1Tessz 4,16 és Júd 1,9), illetve a legtöbbször előforduló formában a "sima" angyalokat, az úr hírvivőit. Ezekhez csatlakoztatta Szent Pál a trónusokat, uralmakat, fejedelemségeket, hatalmasságokat (Kol 1, 16) és a erőket vagy erősségeket (Ef 1, 21).
Ezzel össze is állt az a lista, ami alapján a legmeghatározóbb mű, az Areopagita Dénes által a 4-5. században írt De Coelesti Hierarchia (az égi hierarchiáról) elkészült. Ő három rendbe és kilenc karba osztotta az angyalokat az alábbiak szerint.

Ezt a felosztást vette át Aquinói Szent Tamás, aki a Summa Theologica című művében foglalkozott a kérdéssel, és Dante is ezt alkalmazza az Isteni színjáték során. Emellett ismert még jónéhány más csoportosítás is, de alapvetően ez a kilenc típus szerepel a szerzőknél. A továbbiakban ezek eredetét, kinézetét derítjük fel.
A szeráf [héber: שָׂרָף śārāf, többesszám שְׂרָפִים śərāfîm; latin: seraphim és seraphin (tsz.), és seraphus (-i, m.); görög: σεραφείμ] szó jelentése "aki ég". Izajás úgy írja le őket, mint akik az Úr trónja körül szolgálnak, folyamatosan az Urat dicsőítve, hat szárnyuk van, kettővel a lábukat takarják, kettővel az arcukat és kettővel repülnek. A szeráfok az apokrifnak számító Énók könyvében is megjelennek a kerubokkal együtt említve, mint akik a legközelebb állnak az úrhoz.
A kerub (héber כְּרוּב kərūv, tsz. כְּרוּבִים, kərūvîm; Latin cherub, tsz. cherubin, cherubim, görög: Χερουβίμ) a szeráfhoz hasonlóan az Úr közvetlen közelében tartózkodik. A különböző források eltérően írják le, Ezékiel könyvében szárnyas lények, akiknek négy arca van: az első bikaarc, a második emberi arc, a harmadik oroszlánarc, a negyedik sasarc. A hagyományos zsidó vallás a Paradicsom őrzőjeként tartotta őket számon mint akik emberfeletti erővel rendelkeznek és minden emberi érzelemtől mentesek. A Szövetség ládáját a Biblia leírása szerint két egymás fele forduló kerub őrzi.

A trónusok (görög: θρόνος, tsz. θρόνοι; latin: thronus, tsz. throni) az első rend harmadik kara, Pál apostol a kolosszeiekhez írt levelében említi őket, ők az úr trónusának hordozói.
A második rendbe tartoznak az uralmak, az erősségek és a hatalmasságok. Ők a teremtés mennyei kormányzói, akik kísérik és irányítják szellemi lényeket.
Az uralmak (görög: κυριότης; latin: dominatio, tsz. dominationes) határozzák meg az alacsonyabb rangú angyalok kötelességeit, az emberek számára jellemzően nem jelennek meg, ha mégis, akkor isteni szépségű emberi formát öltenek, szárnyakkal, vagyis az angyalok általános jellemzőit öltik magukra, azzal a különbséggel, hogy jogaruk vagy kardjuk gombja körül fénygömb látható.
Az erősségek (görög: δυνάμεις; latin: virtutes) azok, akiken keresztül a világban látható csodák megvalósulnak. Megingathatatlanul erősek, ami isteni energiáikban is előtör.
A hatalmasságok (görög: ἐξουσία; latin: potestas, tsz. potestates) harcos angyalok, akik az ártó szellemek ellen harcolnak. Általában katonaként ábrázolják őket teljes páncélzatban. Fő feladatuk egyébként az égitestek mozgásának felügyelete a kozmosz harmóniájának megőrzése végett. Emellett az ő feladatuk az emberek közötti hatalom megosztásának a felügyelete is.
A harmadik rend első kara fejedelemségek (görög: αρχη, latin: principati) utat mutatnak a nemzeteknek, emberek csoportjainak, intézményeknek. Feladatuk emellett az angyalok csoportjainak a felügyelete és irányításuk az isteni küldetés elvégzésében, de a felsőbb karok angyalainak utasításait is, illetve a földi világ tanítói és őrzői is, akik inspirálják az embereket a művészetben és a tudományban. Általában koronával és jogarral ábrázolják őket.
Guariento di Arpo, Angyal - valószínűleg fejedelemség (1354)
Az utolsóelőtti kar az arkangyalok kara [héber: רב־מלאך (rav-mal'ákh); görög: ἀρχάγγελος, latin: archangelos] , nevének jelentése az első angyal vagy főangyal. A szó egyébiránt kétszer fordul elő az Újtestamentumban Pál apostolnak a Thesszalonikaiakhoz írt első levelében (1Tesz. 4,16) és Júdás levelében (Júd. 1,9), ahol név szerint Mihályt említik. Mihály felbukkan még a Jelenések könyvében is, ahol legyőzi a sárkányt, aki maga az ördög. A keresztény és a zsidó tradíció Gábrielt is főangyalként tartja számon, ő az aki Máriának az angyali üdvözlet keretében hírül adja szeplőtelen fogantatását. Mihály és Gábriel mellett Rafael jelenik még meg Tóbiás könyvében név szerint, ami a másodkanonizált könyvek közé tartozik, vagyis a héber bibliának nem részei.
Az utolsó kar, a tulajdonképpeni angyalok kara [héber: אלהים (mal'āk̠), görög: ἄγγελος, latin: angelus], az elnevezés jelentése hírvivő, küldött; van amikor Jahve küldötte, Elohim küldötte megnevezéssel szerepel a Tórában. Az angyalok érintkeznek legtöbbet az emberekkel, közülük kerülnek ki a védőangyalok. A hagyományos ábrázolás szerint fiatal férfiak egy pár szárnnyal a hátukon. Az első ismert angyalábrázolás a Priscilla-katakombából származik, az Angyali üdvözlet angyal ekkor még szárny nélkül látható. Az első ismert szárnyas angyalábrázolás egy szarkofágon található, amelyet Törökországban találtak meg, és hercegi szarkofágként tartják számon, ez a 4. század végéből való.
Priscilla-katakomba az Angyali üdvözlettel, 3. század

Ha a Biblia előtti időkre próbálunk visszatekinteni, azt látjuk, hogy korábban is voltak szárnyas lények, a négyarcú kerub eredete valószínűleg a közel-keleti lamasszuig nyúlik vissza, amelyek bika- vagy oroszlántestű szárnyas lény emberarccal. Ezek a lények védelmező istenségek voltak, jellemzően megjelentek a városok, paloták bejáratánál. Eredetileg a babiloni köznép háztartási védőszellemei voltak, majd később innen váltak a királyok védelmezőivé. Agyagba égetett képmásukat a küszöb alá rejtették, így várva támogatásukat. Ezékiel prófétának a kerubokról szóló leírása valószínűleg innen ered. Emellett is találkozhatunk szárnyas lényekkel
lamasszu a párizsi Louvre-ban
II. Asszurbanipál sztéléje a Brooklyn Múzeumban (i.e. 9. század)
Ami pedig az egyéb szárnyas lényeket illeti, a görög mitológiából ismert Niké, a Győzelem istennője, illetve római megfelelője, Viktória. De megemlíthetjük Erószt, a római Ámort vagy Cupidót is, akárcsak a görög daimónt, vagy ennek római megfelelőjét a géniuszt is, később a reneszánsz idején ezekből lettek a puttók, akiket néha aztán a kerubokkal kevertek össze.
a szamothrakéi Niké (i.e. 2. század)


De eltértünk egy kicsit a tárgytól, ezért a továbbiakban az angyalok szárnyára koncentrálva látható egy válogatás a legérdekesebb ábrázolásokból. Természetesen a művészetben megszámlálhatatlan az angyalábrázolások száma, első nekifutásra sikerült vagy 150 képet érdekesebb képet összegyűjteni a XI-XVIII. századból, ráadásul csak mozaikra és festményre koncentrálva, így a kéziratok, szobrok kimaradtak a fókuszból. Ezen a héten így a XV. század közepéig jutunk el, ez az a korszak, amikor a legszebb, legdíszesebb szárnyakkal találkozhatunk.






Duccio di Buoninsegna, A Szűz halálának bejelentése (1308-11)
Ennek a képnek az érdekessége, hogy hasonlít az angyali üdvözlet témájának bemutatásához, csak itt liliom helyett pálmaágat tart az angyal a kezében, ami a közelgő halál és az eljövendő paradicsom jelképe. A pálmaágon csillagok vannak, ez pedig Szűz Mária szeplőtelen fogantatását szimbolizálja.


Simone Martini és Lippo Memmi, Angyali üdvözlet - részletek (1333)






Pere Serra, Madonna angyalokkal - részletek (1385 körül)



Érdemes két alkotótól több kép erejéig elmélyedni a munkásságukban, az egyikük Jan van Eyck, a másikuk Fra Angelico. Mindkettőjük képei változatos módon és színekkel ábrázolják az angyalok szárnyát, így újítva meg újra és újra akár ugyanazt a témát is.










Giovanni di Paolo, A világ teremtése és kiűzetés a Paradicsomból (1445)








Két hét múlva innen folytatjuk!
_____________
Források:
http://lexikon.katolikus.hu/A/angyalok.html
http://lexikon.katolikus.hu/A/angyalrangsor.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Angel
https://de.wikipedia.org/wiki/Engel
https://hu.wikipedia.org/wiki/Angyal
https://en.wikipedia.org/wiki/Angels_in_art
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_angelology
https://it.wikipedia.org/wiki/Gerarchia_degli_angeli
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_angelic_hierarchy
https://en.wikipedia.org/wiki/Seraph
https://en.wikipedia.org/wiki/Cherub
https://en.wikipedia.org/wiki/Thrones
https://en.wikipedia.org/wiki/Archangel
http://lexikon.katolikus.hu/P/Priscilla-katakomba.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Catacomb_of_Priscilla
https://en.wikipedia.org/wiki/Lamassu
https://hu.wikipedia.org/wiki/Nik%C3%A9
https://en.wikipedia.org/wiki/Eros
Képek:
https://christinaheart.files.wordpress.com/2012/10/lamassu.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nike_of_Samothrake_Louvre_Ma2369_n4.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eros_bow_Musei_Capitolini_MC410.jpg
https://iconreader.wordpress.com/2012/03/25/oldest-surviving-icon-of-the-annunciation/
http://romeartlover.tripod.com/Istan139.jpg
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/zgothic/mosaics/3cefalu/8cefalu.html&find=angel - 1145-1160
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/zgothic/mosaics/5monreal/5nave03s.html&find=angel - 1180-as évek
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/zgothic/mosaics/9/2lucca2.html&find=angel - 1200-1250
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Florenca133b.jpg - 1225-1300
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/d/duccio/ruccelai/4ruccela.html&find=angel - 1285
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/c/cimabue/madonna/madonna.html&find=angel - 1285-1286
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/c/cavallin/mosaic/6scene.html&find=angel - 1296-1300
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/c/cavallin/lastjudg/04lastju.html&find=angel - 1300 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/giotto/padova/5angels/angel03.html&find=angel - 1304-1306
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/giotto/padova/4lastjud/10_lastj.html&find=angel - 1306
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/d/duccio/maesta/crown_f/cro_f_1.html&find=angel - 1308-1311
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/gaddi/taddeo/croce/10baronc.html&find=angel - 1330 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/b/buffalma/2lastju5.html&find=angel - 1335-1340
http://multimedia.coopculture.it/reteculture/opere/9/5-MCE_rid.jpg - 1354
http://www.salonedegliartisti.it/museo/D/d0020/00200010.jpg - 1354
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/gherardu/assumpti.html&find=angel - 1365
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/m/master/yunk_fr/yunk_fr1/07wilton.html&find=angel - 14. sz. második fele
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/j/jacopo/cione/1/2l3_pinn.html&find=angel -1370-1371
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/gaddi/agnolo/various/coronati3.html&find=angel - 1380-1385
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/virgin-of-the-angels/OQF970Qqtf1stg?hl=hu - 1385 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/n/niccolo/gerini/triptyc3.html&find=angel - 1387
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/l/lorenzo/monaco/2/31monaco.html&find=angel - 1410-1415
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/m/master/francke/vir_dolo.html&find=angel - 1420 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/e/eyck_van/jan/09ghent/1open2/u2singi.html&find=angel - 1427-1429
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/the-three-marys-at-the-tomb/oAGHJnCL9Tk2hA?hl=hu - 1425-1435
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/e/eyck_van/jan/09ghent/2closed1/u1annun.html&find=angel - 1432
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/a/angelico/13/021annun.html - 1431-1433
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/a/angelico/04/1annunc1.html&find=angel - 1433-1434
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/b/bicci/lorenzo/annuncia.html&find=angel - 1433-1434
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/the-annunciation/xwFVdn0XxLmf9Q?hl=hu - 1434-1436
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/w/weyden/rogier/03annunc/2tripti1.html&find=angel - 1440 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/a/angelico/09/cells/03_annun.html&find=angel - 1440-1442
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/a/angelico/09/corridor/annunci2.html&find=angel - 1442-1443
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/g/giovanni/paolo/1/creation.html&find=angel - 1445 körül
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/s/sano/diptych1.html&find=angel - é-n
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/w/weyden/rogier/09beaune/05beaun3.html&find=angel - 1446-1452
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/annunciatory-angel/TwGE8ifDsSwpmw?hl=hu - 1450-1455
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/a/angelico/11/armadio4.html&find=angel - 1451-1452
https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/the-expulsion-from-paradise/vQHbu0d7gXoF8g?hl=hu - 1450-1475
http://www.wga.hu/framex-e.html?file=html/f/fouquet/1panels/madonna.html&find=angel - 1452-1458
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2014/the-courts-of-europe-n09107/lot.105.html - 15. sz. második fele